ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΚΑ ΝΕΑ
FOTOART-ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ INDEX

HOME GALLERY ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΕΧΝΙΚΗ ΑΡΘΡΑ ΝΕΑ ΒΙΒΛΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΤΕΧΝΕΣ INTERNET ΑΓΟΡΑ ΑΓΓΕΛΙΕΣ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ BACK

Με αφορμή την ημερίδα για την καλλιτεχνική φωτογραφία.

ANOIXTH ΕΠΙΣΤΟΛΗ - ΣΧΟΛΙΟ ΤΟΥ FOTOART

ΔΙΑΒΑΣΤΕ TO: E-MAIL ΑΠΟ ΤΟΝ ΦΙΛΟ ΘΑΝΑΣΗ ΡΑΠΤΗ ΤΟΥ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΚΟΥ ΚΕΝΤΡΟΥ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΤΟ: ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ ΜΕ ΤΑ ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ ΚΑΙ ΑΠΟΣΠΑΣΜΑΤΑ ΟΜΙΛΙΩΝ ΑΠΟ ΤΗΝ ΗΜΕΡΙΔΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΙΚΗ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ ΣΤΟ ΞΕΝΟΔΟΧΕΙΟ CAPSIS ΣΤΗΝ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ ΣΤΙΣ 22 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ ΤΟΥ 2005

 

Έλαβα αυτή την επιστολή από τον φίλο Θανάση Ράπτη του φωτογραφικού κέντρου Θεσσαλονίκης και διάβασα και τα συμπεράσματα, καθώς και τα αποσπάσματα από τις τοποθετήσεις αυτών που συμμετείχαν στην ημερίδα - στρογγυλό τραπέζι για την καλλιτεχνική φωτογραφία. Δεν ξέρω, ενώ συνήθως νοιώθω ότι δεν με αφορούν τα κοσμικά συμβάντα της φωτογραφίας, γιατί περί κάτι τέτοιου πρόκειται συνήθως, όταν μαζεύονται οι πάπες της ελληνικής φωτογραφίας, μαζί με βουλευτές, υπουργούς γραμματείς και φαρισαίους. Αλλά απόψε έχω όρεξη να γράψω δύο λόγια.

Πρώτα από όλα θα διαφωνήσω με τον φίλο Θανάση. Όχι για τις αγωνίες του για την καλλιτεχνική φωτογραφία που τις συμμερίζομαι απόλυτα και που με πίστη τις υπηρετεί μέσω τους φωτογραφικού κέντρου Θεσσαλονίκης αλλά και με το φωτογραφικό του έργο. Θα διαφωνήσω που με αφορμή την δημοτικότητα του κινηματογράφου μέρες που είναι, τα μπλέκει όλα σε ένα αξεδιάλεγο κουβάρι, επιχορηγήσεις του υπουργείου, βιομηχανία του κινηματογράφου, δημοσιογραφική δεοντολογία. Θα διαφωνήσω, γιατί πρώτα θα πρέπει να συμφωνήσουμε εμείς μεταξύ μας και μετά να μας φταίνε οι άλλοι. Θα διαφωνήσω, γιατί πρώτα θα πρέπει να συμφωνήσουμε στο γιατί διαφωνούμε τόσο βρε αδερφέ. Τι διάολο είναι αυτή η καλλιτεχνική φωτογραφία και ο καθένας την ταιριάζει σαν κοστούμι του μακαρίτη με μπαλώματα στα μέτρα του. Τι πάει να πει αυτό το καλλιτεχνική; (και έχω και αυτό το art μετά το foto και με κολάζει) .Τι μας φταίει ο κινηματογράφος αν στις φωτογραφικές εκθέσεις πάμε όλο οι ίδιοι και οι ίδιοι, τι μας φταίνε οι δημοσιογράφοι αν δεν πατάνε ποτέ πάνω από 200-300 άτομα; Κάπου δικό μας δεν είναι και το φταίξιμο φίλε Θανάση; Και μην ανησυχείς, το φωτογραφικό κέντρο Θεσσαλονίκης με τις πολυποίκιλες εκδηλώσεις του θα το βάλω τελευταίο από όλους στην λίστα της ευθύνης, γιατί κάνει ότι μπορεί με όλες τις δυνάμεις του.

Πάλι αν είναι και τσακωνόμαστε για τα λεφτά του υπουργείου, να κάνουμε όσοι δεν τα θέλουν, μια αποκήρυξη της κληρονομιάς για να σας πέσει πιο μεγάλο το μερίδιο και να ηρεμήσουμε λιγάκι. Μα πιστεύει ειλικρινά κάποιος λογικός και νοήμων άνθρωπος εν έτη 2005 πάμε για το 2006, ότι υπάρχει ποτέ περίπτωση το ελληνικό υπουργείο πολιτισμού να θέλει το καλό του πολιτισμού; Εγώ πιστεύω πως όχι. Όπως πιστεύω ότι το ίδιο ακριβώς συμβαίνει και με το υπουργείο παιδείας αλλά δυστυχώς και για το υπουργείο εργασίας , δημοσίων έργων και πάει λέγοντας.

Τώρα θα γράψω και δυο λόγια για τα αποσπάσματα των τοποθετήσεων γιατί μερικά με άγγιξαν πολύ βαθιά.

Ο κύριος Σταύρος Καλαφάτης ευγενής και προσεκτικός τα είπε μια χαρά, είναι και βουλευτής Θεσσαλονίκης, αλλά δυστυχώς τον έχουν προλάβει άλλοι σε αυτή την ανάδειξη της Θεσσαλονίκης σαν κέντρο προώθησης της καλλιτεχνικής φωτογραφίας. Τι κρίμα. Με τόσο καλές προθέσεις, θα μπορούσε να γράψει το όνομα του με χρυσά γράμματα στην ιστορία της ελληνικής καλλιτεχνικής φωτογραφίας. Αυτό με το στοίχημα μου το χάλασε στο τέλος γιατί ως γνωστόν το στοίχημα έχεις και πάμπολλες πιθανότητες να το χάσεις και δεν αποτελεί και δέσμευση.

Ο κύριος Βαγγέλης Ιωακειμίδης τα είπε κάπως μπερδεμένα, αλλά κατέβασα λεξικά, κατέβασα ιστορίες της φιλοσοφίας, κατέβασα καταλόγους εκθέσεων, κατέβασα θεωρητικά βιβλία για την τέχνη, πιστεύω ότι κάτι κατάλαβα.(και τον συμπαθώ και πολύ, γιατί δεν έχουμε και πολλούς συγκροτημένους θεωρητικούς στις τάξεις μας και πρέπει να τους διαφυλάξουμε σαν κόρη οφθαλμού). Πάντως διαφωνώ καθέτως, η φωτογραφία είναι λαϊκή τέχνη. Λαϊκότατη. Εντελώς λαϊκιά.

Ο κύριος Χρήστος Ζαχόπουλος είπε μπούρδες, αλλά καταλαβαίνω και τη δύσκολη θέση του. Κάτι έπρεπε να πει αφού τον καλέσανε και πήγε. Υπουργείο πολιτισμού είναι αυτό, o πρωθυπουργός μας είναι υπουργός πολιτισμού και άμεσος υπεύθυνος (δεν ξέρω ρε παιδιά μνήμη έχετε; θυμάστε μια ανοικτή επιστολή πριν από καιρό με αφορμή την αλλαγή του διευθυντή στο μουσείο φωτογραφίας που λέγατε όχι πρωθυπουργέ μας μη το κάνεις τέτοιο κακό στην ελληνική φωτογραφία, μη! Τι έγινε μετά; διατηρήθηκαν οι ισορροπίες και σιωπήσατε; την έχω εδώ για όποιον θέλει να θυμηθεί! ΑΝΟΙΧΤΗ ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΠΡΩΘΥΠΟΥΡΓΟ), τι να έλεγε; Όσο για το ένα πράγμα μόνο που με αφορά θα πω, ότι η καλλιτεχνική φωτογραφία τα πάει μια χαρά στο internet και δεν χρειάζεται καμία βοήθεια από το κράτος, η όποια παρέμβαση του κράτους μόνο κακό θα κάνει. Και για λόγους ιστορικούς ενημερώνω τον κύριο Ζαχόπουλο ότι το ΜΕΓΑΛΟ portal του υπουργείου πολιτισμού είναι ένα από τα πιο άσχημα και κακά κατασκευασμένα κρατικά website και φυσικά γιαυτό και μόνο τον λόγο βρίσκεται στην 4 θέση επισκεψιμότητας ανάμεσα στα website τέχνης και πολιτισμού και το ξεπερνάνε δύο θεματικά φωτογραφικά website και ένα για τον κινηματογράφο. Όσο για το άλλο website που ανέφερε, βρίσκεται την 8 θέση και το ξεπερνάνε άλλα δύο website φωτογραφικού ενδιαφέροντος και ένα γενικού. Δηλαδή 4 καθαρά φωτογραφικά website στα πρώτα ελληνικά website τέχνης και πολιτισμού, ερήμην του υπουργείου πολιτισμού. Ε βάστα που λένε και οι φίλοι μας οι Ιταλοί, μην θριαμβολογείς κιόλας κύριε Ζαχόπουλε. Επίσης τον ενημερώνω ότι δεν μπορείς να φτιάξεις ένα website που να έχει αξιόλογο περιεχόμενο δημοσιεύοντας μόνο δελτία τύπου.

Με τον κύριο Βασίλη Καρκατσέλη στο σκεπτικό και την προσέγγιση συμφωνώ απολύτως. Καί δίνει και αυτός χρόνια τον αγώνα του για την καλλιτεχνική φωτογραφία. Αλλά εκεί που αρχίζει τους διαχωρισμούς μου τάκανε ρόιδο. Άλλο ο ένας, άλλο ο άλλος, στο τέλος θα είναι ο κάθε φωτογράφος κατηγορία από μόνος του. Δεν μου αρέσουν οι διαχωρισμοί, τι να κάνω δεν μ αρέσουν...

Όσο για προτάσεις έχω όσες θέλετε, για το τι πρέπει να γίνει και από το κράτος .

Εισαγωγή του μαθήματος φωτογραφία - οπτικός πολιτισμός σε όλη τη μέση εκπαίδευση. Και στην βασική εκπαίδευση στα ολοήμερα σχολεία.

Δημιουργία άμεσα, κανονικών ισότιμων τμημάτων και εργαστηριών φωτογραφίας - βίντεο με όλο τον σύγχρονο ψηφιακό οπτικοακουστικό εξοπλισμό, διδακτικό και βοηθητικό προσωπικό σε όλες τις ανώτατες σχολές καλών τεχνών.

Δημιουργία της περιβόητης ανώτατης ακαδημίας κινηματογράφου με επίσης ισότιμο τμήμα φωτογραφίας - βίντεο.

Αναβάθμιση και εκσυγχρονισμός του τμήματος φωτογραφίας των ΤΕΙ ΑΘΗΝΩΝ. Δημιουργία ενός τουλάχιστον αντίστοιχου τμήματος στα ΤΕΙ Θεσσαλονίκης.

Δημιουργία ελληνικού μεταπτυχιακού φωτογραφικού τίτλου.

Κατάργηση των ΙΕΚ φωτογραφίας με τους γελοίους τίτλους τεχνικός εργαστηρίου φωτογραφίας και τεχνικός λήψης. (η επεξεργασία στο photoshop που υπάγετε;)

Επιχορήγηση 20 νέων Ελλήνων φωτογράφων (10 κορίτσια - 10 αγόρια) κάθε χρόνο με δίχρονη κάλυψη εξόδων διαβίωσης και υλικών για την παραγωγή φωτογραφικού καλλιτεχνικού έργου.( όταν λέμε νέων, εννοούμε νέων μέχρι 25 χρονών). Τουλάχιστον για μια 15ετια (μην αλλάξει η κυβέρνηση και το χάσουμε).

Επιχορήγηση 5 ανεξαρτήτως ηλικίας Ελλήνων φωτογράφων ή θεωρητικών, κάθε χρόνο με δίχρονη κάλυψη για την παραγωγή καλλιτεχνικού έργου ή την συγγραφή ενός θεωρητικού συγγράμματος που τόσο λείπουν από την ελληνική γλώσσα.

Κατάργηση όλων των έμμισθων θέσεων συμβούλων και παρασυμβούλων σε όλους τους φορείς. Οι πάπες της ελληνικής φωτογραφίας δεν είναι πάνω από 20 άτομα αν το καλοσκεφτείς. Κόψτε τους ένα πολύ καλό μισθό και βάλτε τους να δουλεύουν σαν τα σκυλιά μέρα νύχτα σε όλους τους φορείς - θεσμούς - σχολές, για να πάψουν να τσακώνονται για τις θέσεις και τις αργομισθίες. Μπορεί η φωτογραφία να μην έχει τόσο κοινό, αλλά τόσους φόρους πληρώνει η φωτογραφία και η φωτογραφική δραστηριότητα στην Ελλάδα.Τι στο καλό, δεν μπορούμε να θρέψουμε 20 δικούς μας ανθρώπους καλά;

Αυτά! Κάθε αντίλογος, διάλογος, αντίρηση, δεκτός και επιθυμητός... ζητώ συγνώμη από τον κύριο Ζαχόπουλο για το "μπούρδες", αλλά η ανατροφή μου και η συνειδήση μου δεν μου επιτρέπει να χρησιμοποιήσω ούτε κάτι πιο ευγενικό, αλλά ούτε και κάτι πιο βαρύ.

Α και κάτι ακόμα, δεν δικαιούστε να λέτε στον πρόλογο ότι καλέσατε όλους τους εμπλεκόμενους φορείς στην ημερίδα, γιατί το fotoart.gr δεν το καλέσατε, παρόλο που έχει προβάλει επι 4 χρόνια την ελληνική καλλιτεχνική φωτογραφία σε 1000000 επισκέπτες από 150 χώρες και παρόλο που δημοσιεύει το ίδιο χρονικό διάστημα αδιάλειπτα τα δελτία τύπου σας και οτιδήποτε αφορά την ελληνική καλλιτεχνική φωτογραφία. Και τέλος πάντων τι σημαίνει αυτό το foto art . gr, αν δεν σημαίνει ελληνική καλλιτεχνική φωτογραφία.

Δημήτρης Ασιθιανάκης Δεκέμβριος 2005

Από το φίλο Θανάση Ράπτη του φωτογραφικού Κέντρου Θεσσαλονίκης πήραμε το παρακάτω e-mail - απάντηση στη τοποθέτηση μας.

Αγαπητέ φίλε Δημήτρη ,
Με χαρα μου βλεπω οτι η συζητηση για τη φωτογραφια πηρε φωτια, πραγμα που επιθυμουσαμε.
Κι αλλοι φιλοι του χώρου έκαναν παραπονα οτι ταχα δεν προσκληθηκαν. Θελω να σου πω οτι η δυνατοτητα προσωπικης προσκλησης στον καθενα ήταν πρακτικα αδύνατη καθως ολη την οργανωση την ειχε στην πλατη του ενας μονον ανθρωπος. Από τη μια στο πανελ πρακτικα δεν χωρουσαν περισσοτεροι ομιλητές και από την άλλη στις 13/10/05, 10 μερες δηλαδή πριν την εκδηλωση εφυγε σε περισσοτερους απο 250 προορισμους μεσω e-mail κυριως (και σε σας) και σε όλους (μα όλους) τους δημοσιογραφους καλλιτεχνικών κυριως σε Αθηνα-Θεσσαλονικη Δελτίο Τύπου - επιστολή με τίτλο
Διοργάνωση συνάντησης / συζήτησης για την καλλιτεχνική Φωτογραφία (22 Οκτωβρίου 6μμ CAPSIS HOTEL)

που κατέληγε με την εξής πρόταση:...Η συμμετοχή όλων μας είναι επιτακτική, για την επίτευξη δημιουργίας διαλόγου και η συζήτηση θα μπορούσε να αποβεί πάρα πολύ γόνιμη .

Οσο για το "εμεις φταιμε", φταινε -επιμενω- οι δημοσιογραφοι που προβαλλουν μονο οτι εχει μυρωδια ψητου και φρεσκου αιματος και η φωτογραφια - ευτυχως - ειναι χαμηλων τονων και δεν "απασχολεί" εκατονταδες εκατομυρια Ευρώ. Αν δεν προβληθει στο ευρυ κοινο πως θα γεμιζουν οι αιθουσες΄?

Κατά τα άλλα συμφωνώ και επαυξανω.

Παντως χαρηκα για την ανακινηση της κουβεντας απο μερους σου, με ενα αυθορμητο και μεσα απο την ψυχή σου κειμενο.

Θανασης Ραπτης

FOTOART-ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ © 2001-2004 FOTOART ALL RIGHTS RESERVED