ΤΕΧΝΙΚΗ ΤΗΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑΣ
FOTOART - ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ
FOTOART - ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ

Φωτογραφικές τεχνικές του 19ου αιώνα

Κυανοτυπία - Gum Bichromate - Salted Paper - Φωτογραφίες

Salted Paper

Φωτογραφία info.gr Τα πάντα για τη φωτογραφία

ΙΣΤΟΡΙΚΕΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ
Salted Paper


Όταν αναφερόμαστε στον όρο Salted paper δεν εννοούμε μια συγκεκριμένη φωτογραφική μέθοδο, αλλά μια σειρά από διάφορες συνταγές που στηρίζονται στην ευαισθητοποιήση του φωτογραφικού χαρτιού με νιτρικό άργυρο παρουσία κάποιου άλατος, που είτε έχει περαστεί στο χαρτί σαν βάση, είτε περιλαμβάνεται στην εμουλσιόν. Ο πρώτος που πειραματίστηκε με τέτοιες μεθόδους ήταν ο Talbot που χρησιμοποίησε διάφορες συνταγές για να φτιάξει φωτογραφικά χαρτιά ώστε να τυπώνει τα αρνητικά του. Η τελειώτερη μέθοδος αυτής της ομάδας είναι η αλμπουμίνα που μέχρι της εμφάνιση του ζελατινοβρωμιούχου αργύρου ήταν η επικρατούσα φωτογραφική μέθοδος εκτύπωσης. Δύσκολα καταλαβαίνει κανείς τις διαφορές στις εκτυπώσεις, μιας και οι καλοτυπωμένες καλοτυπίες μοιάζουν πολύ με αλμπουμίνες αν και η αλμπουμίνα έχει μεγαλύτερο τονικό εύρος και κοντράστ και τα 50 χρόνια που κυριάρχησε οι εκτυπώσεις της έδειξαν μεγαλύτερη αντοχή και σταθερότητα. Ακόμα και το γαλάκτωμα ζελατινοβρωμιούχου αργύρου όταν είναι φτιαγμένο για printing out εκτύπωση, μπορούμε να το θεωρήσουμε ως μέλος αυτής της ομάδας.

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ ΕΥΑ ΠΙΣΠΙΡΙΓΚΟΥ

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ ΕΥΑ ΠΙΣΠΙΡΙΓΚΟΥ

Ο νιτρικός άργυρος ήταν το πρώτο γνωστό φωτοευαίσθητο υλικό στην ιστορία, η ευαισθησια του αυξάνεται μαζί με αργανικά υλικά, όπως το χαρτί το ύφασμα, ή ζελατίνα, η αλμπουμίνα. Ο νιτρικός άργυρος είναι η χημική βάση που μαζί με άλατα δίνει τα φωτοευαίσθητα άλατα της φωτογραφίας, βρωμιούχο και χλωριούχο άργυρο. Γι αυτό το λόγο οι μέθοδοι και οι πειραματισμοί που έχουν γίνει με τη χρήση του είναι πάρα πολλοί και μπορούν να γίνουν περισσότεροι με μόνο όριο την φαντασία.

ΣΥΝΤΑΓΗ

ΔΙΑΛΥΜΑ Α
100 ml ΝΕΡΟ + 11 gr Νιτρικό άργυρο.

ΔΙΑΛΥΜΑ Β
100 ml ΝΕΡΟ + 4 gr Χλωριούχο νάτριο ( η οποιοδήποτε αλάτι)

ΔΙΑΛΥΜΑ Γ
100 ml ΝΕΡΟ + 5 gr Θειοθειικό νάτριο (στερέωση)

Περνάμε το χαρτί με μια στρώση από το διάλυμα Β, μόλις στεγνώσει το περνάμε με το διάλυμα Α. Εκθέτουμε στον ήλιο ή σε μια πηγή υπεριώδους ακτινοβολίας. Οι χρόνοι έκθεσης κυμαίνονται ανάλογα με την ένταση του φωτισμού και την πυκνότητα του αρνητικού από 10 μέχρι 40 λεπτά. Όλες οι μέθοδοι με τον νιτρικό άργυρο χρειάζονται αρνητικά με μεγαλύτερο κοντράστ από το κανονικό.

Ξεπλένουμε μέχρι να φύγει ο αχρησιμοποίητος νιτρικός άργυρος ( μέχρι το νερό να πάψει να έχει ένα γαλακτερό χρώμα). Στερεώνουμε στο διάλυμα Γ ή σε αραιωμένη στερέωση και ξεπλένουμε σε τρεχούμενο νερό για μισή ώρα. Τις φωτογραφίες αυτής της ομάδας στην ιστορία της φωτογραφίας για να αποκτήσουν μεγαλύτερη διάρκεια ζωής και πιο ωραία απόχρωση, συνήθως τις τόνιζαν με διάλυμα χλωριούχου χρυσού (5%).

Διαφορετικά άλατα στο διάλυμα Β αυξομειώνουν την ευαισθησία και την απόχρωση στην τελική φωτοφραφία (ammonium chloride, potassium citrate, potassium tartrate and potassium bromide).

Van Dyke Brown Print


Η συγκεκριμένη μέθοδος ανήκει στην ομάδα των τεχνικών της Αργυροτυπίας – Καλλιτυπίας με τις πολλές παραλλαγές. Είναι κι αυτή παιδί του Herschel, αποτέλεσμα των πειραματισμών του με τα άλατα του σιδήρου. Αμέσως μετά την κυανοτυπία ανακάλυψε αυτή τη μέθοδο και επειδή οι καφετί τόνοι της του θύμιζαν τους καφέ τόνους στα έργα του διάσημου Φλαμανδού ζωγράφου, έδωσε το όνομα του στην τεχνική. Η Van Dyke Brown Print είναι πολύ δημοφιλής στους κύκλους των εραστών των εναλλακτικών φωτογραφικών τεχνικών, για την απλότητα της και επειδή τα αποτελέσματα της μοιάζουν αρκετά με εκείνα της πλατινοτυπίας με το 1/10 του κόστους. Χρειάζεται αρνητικά με αρκετό κοντράστ και δίνει φωτογραφίες με πλούσια διαβάθμιση τόνων.

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ ΝΙΚΟΣ ΚΟΡΜΑΡΗΣ

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ ΝΙΚΟΣ ΚΟΡΜΑΡΗΣ

Η ΣΥΝΤΑΓΗ


ΔΙΑΛΥΜΑ Α
100ml Νερό + 27 gr Iron (lll) Ammonium Citrate (βλέπε κυανοτυπία)

ΔΙΑΛΥΜΑ Β
100ml Νερό + 5 gr Tartaric Acid (Ταρταρικό οξύ)

ΔΙΑΛΥΜΑ Γ
100ml Νερό + 12 gr Silver Nitrate (Νιτρικός Άργυρος)

ΔΙΑΛΥΜΑ Δ
ΣΤΕΡΕΩΣΗ 5%


Αναμιγνύουμε ίση ποσότητα από τα διαλύματα Α + Β + Γ επιστρώνουμε το χαρτί μας και αν χρειάζεται αφού στεγνώσει, το ξαναεπιστρώνουμε. Εκθέτουμε στον ήλιο ή σε μια πηγή υπεριώδους ακτινοβολίας. Οι χρόνοι έκθεσης εξαρτώνται από την ένταση του φωτισμού και την πυκνότητα του αρνητικού μας και κυμαίνονται από 20 λεπτά μέχρι μια ώρα.

Μετά την έκθεση τοποθετούμε το χαρτί μας σε τρεχούμενο νερό μέχρι να ξεπλυθεί η εμουλσίον που δεν έχει επηρεαστεί και μετά στην στερέωση (ΔΙΑΛΥΜΑ Δ), όπου και σχηματίζεται η χαρακτηριστική καφετί εικόνα. Αφού σχηματιστεί η εικόνα πλένουμε σε τρεχούμενο νερό για μισή ώρα και την απλώνουμε να στεγνώσει. Δεν ξεχνάμε τις προφυλάξεις γιατί ο Νιτρικός Άργυρος είναι πολύ επικίνδυνος για τα μάτια και για το δέρμα.

 

SALTED PAPER

HOME GALLERY ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΕΧΝΙΚΗ ΑΡΘΡΑ ΝΕΑ ΒΙΒΛΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΤΕΧΝΕΣ INTERNET ΑΓΟΡΑ ΑΓΓΕΛΙΕΣ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ BACK

FOTOART - ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ © FOTOART ALL RIGHTS RESERVED