FOTOART - ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ ΑΡΘΡΑ
FOTOART INDEX

HOME GALLERY ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΕΧΝΙΚΗ ΑΡΘΡΑ ΝΕΑ ΒΙΒΛΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΤΕΧΝΕΣ INTERNET ΑΓΟΡΑ ΑΓΓΕΛΙΕΣ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ BACK

 Arthur Felling (Weegee),(1899-1968)  

"MURDER IS MY BUSINESS"


Ο WEEGEE ήταν γόνος πολύτεκνης και γενικά φτωχής οικογένειας γεγονός που τον έκανε απο νωρίς να παρατήσει το σχολείο
και να δουλέψει σε διάφορες δουλειές βοηθόντας ετσι οικονομικά την οικογένεια του.Το πραγματικό του όνομα ήταν USHER FELLING
γεννημένος στο lemberg ή αλλιώς lvov της τότε Αυστρίας το ARTHUR προέκειψε με την άφιξη του στην Αμερική και πιο
συγκεκριμένα στο lower east side της Νέας Υόρκης.
Το 1913 άρχισε ως βοηθός φωτογράφου και αφού αποκόμισε όσα έπρεπε , άρχισε να δουλεύει ως πλανόδιος πορτραιτίστας
φωτογράφος αλλά και αυτό όχι για πολύ αφού αυτή η δουλειά δεν είχε μέλλον και οικονομικές απολαβές. Αποφάσισε να φύγει και
από το σπίτι του μακριά απο την πίεση της οικογένιας και επαναστάτησε όπως όλοι 18χρονοι ποθούν,για αρκετό καιρό περιφέρονταν
ηταν άστεγος και έκανε δουλειές όπως πλύσιμο πιάτων κουλουροποιός κλπ.Το 1918 βρήκε δουλειά στο ducket & adler photo
studio όπου και πειραματίστικε αρκετά στο στούντιο αλλά και μέσα στον σκοτεινό θάλαμο , 3 χρόνια αργότερα και αφού έψαχνε
κατι καλύτερο έπιασε δουλειά ως βοηθός σκοτεινού θαλάμου στο δημιουργικό των New York Times καθώς και στο συνδικάτο wide
world photos αλλά και αυτή η δουλειά δεν θα κρατούσε παρα μόνο για δυο χρόνια ,το 1924 και μέχρι το 1935 βρέθηκε να ειναι
τεχνικός σκοτεινού θαλάμου στην acme newspapers που αργότερα μετονομάστηκε σε united press international.Το ανήσυχο πνεύμα
του ομως δεν στάθηκε εκεί παράτησε την acme newspapers και αφού αγόρασε μια 4χ5 ιντσών speed graphic φωτογραφική μηχανή
άρχισε να κάνει δουλειές γύρω απο το αστυνομικό ρεπορταζ με βαση το Manhattan police headquarters , ήταν και η πιο δημιουργική
του περίοδος με φωτό του να δημοσιεύονται στα daily news ,world telegram,herald tribune, sun και αλλού.

Ο WEEGEE ηταν ο πρώτος «πολίτης» που εγκατέστησε ασύρματο, σαν αυτούς που ειχε η Αμερικανική αστυνομία στην σεβρολέτ του
το 1938,σύντομα έγινε γνωστός διότι έφτανε πρώτος (συναγωνιζόμενος την αστυνομία!) σε σκηνές εγκλημάτων και αποθανάτιζε στιγμές
μέχρι τότε άγνωστες στο κοινό.Είχε διαλέξει μια δύσκολη ώρα για να κάνει ρεπορτάζ ,την νυχτερινή βάρδια μεταξύ 10 το βράδυ και 5
το πρωί ,«υπέκλεπτε» τους ασύρματους και της πυροσβεστικής αλλα και των ασθενοφόρων.Το WEEGEE σαν παρατσούκλι
δημιουργήθηκε ως παράφραση του Ouija board ενός πολύ διαδεδομένου Αμερικανικόυ «παιχνιδιόυ» πρόβλεψης και επίκλησης
πνευμάτων σε σπιτική έκδοση!Το 1940 άρχισε να δουλεύει στην εφημερίδα PM όπου και το ανέθεσαν να φτιάχνει φωτο-ιστορίες με
ελεύθερο θέμα καθώς και κάλυψη προκαθοριζμένων θεμάτων ,είχε αρκετά ανεπτυγμένη την αίσθηση της αυτοπροβολής έτσι πίσω
από κάθε εικόνα έβαζε μια σφραγίδα που έλεγε credit photo:weegee the famous.Ένα χρόνο αργότερα έκανε την πρώτη του έκθεση
στην ΝεαΥόρκη με τίτλο weegee:murder is my business και παράλληλα ξεκίνησε τα πειράματα με κινηματογραφικές μηχανές των
16mm .Ακόμα όμως δεν είχε έρθει η μεγάλη ανανγνώριση παρόλο που το ’43 συμετείχε στην έκθεση του MOMA (museum of modern
art)της Νέας Υορκης με τίτλο action photography δίνοντας πέντε εικόνες .Η μεγάλη αναγνώριση ξεκίνησε με την έκδοση του πρώτου
του βιβλίου με τίτλο naked city το 1945, ενα φοβερό λεύκωμα με θέμα τα εγκλήματα καθώς την μοναξιά και την underground ζωή της
μητρόπολης με το όνομα ΝέαΥόρκη.Πλέον δεν χρεισιμοποιεί το φλάς με τις τεράστιες φλασόλαμπες αλλά υπέρυθρο φίλμ και
κατάληλα σταμπιλαρισμένο φλάς για υπέρυθρη φωτογράφηση.Αυτό του εξασφάλισε και μια θέση στην ogue αλλά το πιο σημαντικό
ήταν πως το βιβλίο του ενέπνευσε το Hollywood έτσι ωστε να αγοράσουν τα δικαιώματα απο τον WEEGEE για τα γυρίσματα μιας
ταινίας καθώς και τηλεοπτίκης σειράς.

ΕΠΑΝΩ ΤΜΗΜΑ ΤΗΣ ΣΕΛΙΔΑΣ

Το 1946 βγήκε και το δεύτερο του βιβλίο weegee's people απο τον ίδιο εκδοτικό οίκο(duell,sloan&pearce) και ο WEEGEE είχε είδη
σταματήσει να κάνει αυτά τα απίστευτα ρεπορτάζ και αφοσιώθηκε σε διαφημηστικές καταχωρήσεις για λογαριασμό των : vogue ,
look, furniture.Ενα χρόνο αργότερα ο WEEGEE θα περάσει τα σκαλιά της εκκλησίας και θα παντρευτεί την εκλεκτή της καρδιάς του
Margaret Atwood δεν πρόλαβε όμως να «χαρεί» την οικογενιακή θαλπορή αφού στο τέλος του ίδιου έτους (1947) θα φύγει για το
Hollywoodμιας και τα γυρίσματα της ταινίας naked city άρχιζαν και ο WEEGEE έπρεπε να παρευρεθεί ως τεχνικός σύμβουλος.
Τα επόμενα χρόνια ήθελαν τον WEEGEE να ασχολείται με τεχνικά θέματα σε ταινίες του Hollywood (συμετείχε και ώς κομπάρσος σε
μερικές)καθώς και με διάφορα πειράματα με φωτογραφικές αλλά και κινηματογραφικές μηχανές.
Κατασκεύασε διάφορους φακούς απο πλαστικό και μοντούρες έτσι ώστε να προσαρμόσει καλειδοσκόπια σε φωτογραφικές όσο
και κινηματογραφικές μηχανές.Σαν αποτέλεσμα είχε μια σειρά εικόνων με όνομα distortions ,η δημιουργικότητα του δεν σταμάτησε
εκεί ,με την έναρξη των προβολών της ταινίας naked city ενσωματόθηκε και η πρώτη μικρού μήκους ταινία του με τιτλό weegee's
new york μια ασπρόμαυρη πειραματική ταινία των 16mmδιάρκειας 20 λεπτών!Ακολούθησε η έκθεση του MOMA (museum of modern
art) της Νέας Υόρκης με τίτλο 50 photographers by 50 photographers αλλά και ο χωρισμός του με την Margaret Atwood.
Ενα χρόνο αργότερα (1950) το διαζύγιο του βγήκε με την Margaret όπως και η δεύτερη μικρού μήκους ταινία του με τίτλο cocktail party
πεντάλεπτη,βουβή,απρόμαυρη και φυσικά 16mm.Τα πειράματα συνεχίστηκαν και αφου το '52 εγκατέληψε το Hollywood αφοσιώθηκε
στα distortions ή καρικατούρες οπως συνήθιζε να της λέει ,τα άτομα που φωτογράφιζε ηταν πολιτικοί , ηθοποιοί , άνθρωποι της
τέχνης.Οταν αυτή η σειρά εικόνων ολοκληρώθηκε άλλο ενα βιβλίο βρήκε το δρόμο για το πιεστήριο, ο τίτλος προβόκαρε : naked
Hollywood by weeggee και φυσικά οι εικόνες έκαναν το ίδιο με την τεχνοτροπία τους,το περιοδικό vogue θα τις φιλοξενήσει στο τεύχος
του Ιουλίου του επόμενου έτους όμως.

Ο WEEGEE έκανε κάποιες περιοδίες-διαλέξεις στην Ευρώπη αλλά και την Αμερική μέχρι και το θάνατο στο τέλος των ‘60ς παρόλο
που είχε προβλήματα υγείας (διαβήτη) .Το '58 ο Stanley Kubrick θα χρειαστεί την βοήθεια του στην κλασσική α/μ ταινία dr.
Strangelove την ίδια εποχή δούλευε στην the daily mirror και ταξίδευε οπως πάντα.O WEEGEE ειναι παράδειγμα απτού καλλιτέχνη
με πάθος και ταλέντο αφoσιομένου στην τέχνη του, μέχρι το τέλος του το δεκέμβρη του '68 ακολούθησαν μια σειρά εκθέσεων ,στην
Ρωσία το '59 (παράλληλα με την έκδοση του weegee's creative camera),στην photokina της Κολωνίας στην Δυτική Γερμανιά το 1960
με θέμα weegee :caricatures of the great,πάλι στην κολωνία 2 έτη αργότερα για την photokina.Φυσικά δεν θα μπορούσε να μην ειχε
επιχειρήσει το κύκνειο άσμα όσον αφορά τον κινηματογραφό , έτσι λοιπόν το 1965 βγαίνει στις αίθουσες το the idiot box Αλλη μια
ασπρόμαυρη ταινία αυτήν την φορά με ηχό και διάρκεια 5 λεπτών ασφαλώς σε 16αρι φίλμ.
Ο WEEGEE πεθαίνει στην Νέα Υόρκη -αυτήν την τρομερή πηγή έμπνευσης που του ειχε δώσει τέτοια εναύσματα όλα αυτά
τα χρόνια -διαμένοντας με την Wilma Wilcox την τελευταία του σύντροφο στην west 47th street. Ηταν μια ιδιόμορφη φιγούρα
ανθρώπου και δραστήριου μεχρι το τέλος της ζωής του.Δύο ακόμα βιβλία πρόλαβε να εκδόσει πριν την κατάκλιση του ,η
αυτοβιογραφία του με τίτλο weegee by weegee το 1962 και weegee's creative photography το 1964.Φυσικά έχουν κυκλοφορίσει
διάφορες εκδόσεις έκτοτε με πιο σημαντική αυτή στα μέσα του 1990 με τίτλο weegee’s world.

"ΕΠΑΙΡΝΕ ΤΗΝ ΚΑΜΕΡΑ ΤΟΥ ΚΑΙ ΞΕΚΙΝΟΥΣΕ ΤΗΝ ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΝΕΩΝ ΣΤΟΙΧΕΙΩΝ ΣΤΗΝ ΠΟΛΗ ΤΟΥ ΠΟΥ ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΙΣ
ΠΙΟ ΜΕΘΥΣΜΕΝΕΣ ,ΑΣΧΗΜΕΣ , ΧΩΡΙΣ ΤΑΞΗ ΚΑΙ ΛΟΓΙΚΗ ΣΤΙΓΜΕΣ ΕΙΧΕ ΟΜΟΡΦΙΑ."
William McCleery στο βιβλιο Naked City


Distortions και άλλα...

Ο WEEGEE ειχε βασικά τρείς τρόπους όσον αφορά την τεχνοτροπία των «παραλαγμένων»(distorted) εικόνων του, η μεγάλη του πείρα
στο σκοτεινό θάλαμο του ειχε δώσει την ευχέρια να κάνει διάφορα : ενας ηταν να βάζει διάφορα γυάλινα ή πλαστικά αντικειμενα πάνω
στα χαρτιά που εκτύπωνε (σε λογική λούπας-κοίλα αντικείμενα)ανάλογα το αποτέλεσμα που ήθελε , αλλός τροπος ηταν οτάν έβραζε
σε νερό ή έκαιγε τα αρνητικά με φωτιά ,τα αντίγραφε (οχι πάντοτε) και μετά τα εκτύπωνε ,τέλος προσάρμοσε διάφορα καλειδοσκόπια
μπροστά απο τους φακόυς ή ακόμα και με ειδική μοντούρα αντικαθιστούσε τελείως τον φακό της μηχανής και ετσι μπορούσε να
επέμβει στις εικόνες κατά την λήψη.

FOTOART 2004© ΘΕΟΦΑΝΗΣ ΛΟΓΟΘΕΤΗΣ


ΕΠΑΝΩ ΜΕΡΟΣ ΤΗΣ ΣΕΛΙΔΑΣ

FOTOART - ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ © 2001-2007 FOTOART ALL RIGHTS RESERVED