ΤΕΧΝΙΚΗ ΤΗΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑΣ
FOTOART  - ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ INDEX

HOME GALLERY ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΕΧΝΙΚΗ ΑΡΘΡΑ ΝΕΑ ΒΙΒΛΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΤΕΧΝΕΣ INTERNET ΑΓΟΡΑ ΑΓΓΕΛΙΕΣ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ BACK

φωτογραφική λήψη - φωτόμετρο

 

[ Φωτομέτρηση - Φωτόμετρο ]

Φωτομέτρηση
Το κάθε φιλμ από κατασκευής έχει ένα βαθμό ευαισθησίας.
Μονάδες ευαισθησίας.
Οι μονάδες που κυκλοφορούν είναι
DIN (Deutsche Industrie Norm) όπου ανά 3 DIN αυξάνεται η ευαισθησία στο διπλάσιο.
ASA (American Standards Association) όπου ο αριθμός διπλασιαζόμενος εκφράζει διπλάσια ευαισθησία.
ISO (International Standards Association) συνεκφορά των ASA και DIN
Ένα φιλμ των 21 DIN είναι διπλάσιο ευαίσθητο από 18 DIN και μισό ευαίσθητο από τα 24 DIN κλπ
Ένα φιλμ στα 100 ASA είναι διπλάσιο ευαίσθητο από 50 ASA και μισό ευαίσθητο από τα 200 ASA κλπ
Η κάθε εικόνα που φωτογραφίζουμε, ανάλογα με τις φωτιστικές συνθήκες, στέλνει στο φακό της φωτογραφικής μας μηχανής πολύ, περισσότερο, λιγότερο, ελάχιστο, κλπ φως. Η διαβάθμιση του φωτός της κάθε εικόνας είναι εξαιρετικά μεγάλη. Από την άλλη το φιλμ απαιτεί μια συγκεκριμένη ποσότητα φωτός, πάντα την ίδια, για να καταγράψει σωστά μια εικόνα Η ποσότητα αυτή εξαρτάται από την ευαισθησία του.
Με το φωτόμετρο η μέτρηση του φωτός που μας στέλνει μια εικόνα καθορίζει την σωστή έκθεση (διάφραγμα και ταχύτητα).
H έννοια "σωστή" έκθεση αφορά την περίπτωση που ο μέσος τόνος του γκρίζου καταγράφεται στην ίδια ένταση στο αρνητικό. Mέσο τόνο του γκρίζου ονομάζουμε τον τόνο που αντανακλά το 18 % του φωτός που δέχεται.
Συνήθως οι περισσότερες εικόνες που συναντάμε γενικώς περιέχουν φωτεινές, σκοτεινές και μέσου τόνου περιοχές. Tο σύνολο αυτών των περιοχών αντανακλούν συνήθως το 18 % φωτός που δέχονται.
Το φωτόμετρο η ένδειξη που μας δίνει είναι πώς αυτό που φωτομετρούμε να καταγραφεί σαν μέσος τόνος του γκρι.

φωτόμετρο

Φωτόμετρο
Για να κατανοηθεί πως λειτουργεί η φωτομέτρηση πρέπει να γνωρίζουμε ότι το φωτόμετρο
ο,τι φωτομετρεί το βλέπει σαν μέσο τόνο του γκρι. Δηλαδή φωτομετρώντας μία άσπρη επιφάνεια το φωτόμετρο θα δίνει ένδειξεις σαν να πρόκειται για μία γκρι επιφάνεια μέσου τόνου περισσότερο φωτισμένη. Mια μαύρη περιοχή θα την βλέπει σαν ένα λιγότερο φωτισμένο γκρι. κλπ.
Φωτομετρώντας μια άσπρη, μια μέσου γκρι, και μία μαύρη επιφάνεια με τις ίδιες φωτιστικές συνθήκες, πιθανόν (εξαρτάται από την αντανακλαστηκότητα των επιφανειών) ακολουθώντας τις ενδείξεις του φωτομέτρου και οι τρεις θα καταγραφούν σαν ίδιος τόνος. Οι φωτομέτρησεις δίνουν σωστές ένδειξης μόνον όταν φωτομετρούν περιοχές που αντανακλούν το μέσο τόνο του γκρι. Ο παραπάνω τρόπος αφορά τη φωτομέτρηση του φωτός που μας στέλνει η εικόνα (Ανακλώμενου)
Η εταιρία KODAK κυκλοφορεί στο εμπόριο των φωτογραφικών ειδών μια γκρίζα κάρτα που έχει την ιδιότητα να αντανακλά το 18% του φωτός που δέχεται.
Η κάρτα τοποθετείται μπροστά στην εικόνα και η φωτομέτρηση της μας δίνει την ένδειξη που υποθετικά θα έδινε η εικόνα μας εάν ήταν σαν σύνολο μέσος τόνος του γκρι.
Πχ Εάν η εικόνα μας είναι πχ μία μεγάλης ανακλάσεως άσπρη επιφάνεια φωτομετρώντας την η ένδειξη θα ήταν πως αυτή θα καταγραφεί σαν μέσο γκρι. Φωτομετρώντας τη γκρίζα κάρτα
μόνο ή ένδειξη θα είναι για να καταγραφεί (η γκρίζα κάρτα) σαν μέσο γκρι που είναι σωστό. Χρησιμοποιώντας την ένδειξη τις γκρίζας κάρτας για όλη την εικόνα η επιφάνεια θα καταγραφεί σωστά σαν άσπρη και όχι σαν μέσο γκρι.

Ανακλώμενο Προσπίπτον


(Προσπίπτον)
Tο φωτόμετρο χειρός με κάποιο εξάρτημα, σχήματος μισού ημισφαιρίου και από ημιδιαφανές υλικό που τοποθετείται μπροστά στο φωτοκύτταρο, τοποθετείται στο προς φωτογράφηση αντικείμενο και βλέπει τον φακό της φωτογραφικής μηχανής.
Το ημισφαίριο αφήνει να περάσει το 18% του φωτός που δέχεται
Έτσι φωτομετρεί το φως που πέφτει στην εικόνα και μας δίνει το μέσο γκρι
Λευκό αντικείμενο θα καταγραφεί σαν λευκό, μαύρο σαν μαύρο, κλπ
Εάν χωρίζαμε σε ζώνες φωτεινότητας μία εικόνα (ζώνη από ζώνη έχουν διαφορά ένα stop) και την αντιστοιχία της στην καταγραφή της στο φιλμ ο μέσος τόνος του γκρι στην παρακάτω φωτογραφία σημειώνεται με τον άσπρο κύκλο

Παράλληλα ένας σημαντικός παράγων είναι η αντίθεση (contrast) που υπάρχει σε μία εικόνα σε σχέση με την δυνατότητα του φιλμ να καταγράψει μεγάλη σειρά ζωνών αντιθέσεως. Ο τρόπος εμφάνισης επιδρά σημαντικά στο τελικό αποτέλεσμα αλλά στη νορμάλ εμφάνιση του ένα μέσο ασπρόμαυρο φιλμ καταγράφει με λεπτομέρειες περίπου 7 ζώνες αντίθεσης (κάθε ζώνη απέχει από την άλλη 1 stop)
Στο παρακάτω παράδειγμα μια εικόνα με μικρή αντίθεση είναι εύκολο να φωτομετρηθεί. Το φιλμ χωράει περισσότερες ζώνες από αυτές που έχει η εικόνα

Μία εικόνα πολύ υψηλής αντίθεσης στο παρακάτω παράδειγμα το φιλμ αδυνατεί να καταγράψει όλες τις αντιθέσεις, έτσι η επιλογή της έκθεσης είναι δύσκολη και προϋποθέτει ο φωτογράφος να γνωρίζει εκ των προτέρων τι θα καταγραφεί με την ανάλογη φωτομέτρηση.

[ Φωτομέτρηση - Φωτόμετρο ]

Οι παραπάνω σημειώσεις είναι μια προσφορά της σχολής φωτογραφίας, βίντεο και νέων τεχνολογιών, FOCUS, στους επισκέπτες του fotoart. Είναι τμήμα των σημειώσεων που διανέμονται δωρεάν στους σπουδαστές της σχολής.
Για την επεξήγηση των σημειώσεων έχουν χρησιμοποιηθεί εικόνες από διάφορα αντίστοιχα φωτογραφικά βιβλία ( LIFE και ΒΙΒΛΙΟ ΤΟΥ ΦΩΤΟΓΡΑΦΟΥ).

 

 

FOTOART - ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ © 2001-2007 FOTOART ALL RIGHTS RESERVED