ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΚΗ ΤΕΧΝΙΚΗ
FOTOART - ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ INDEX

HOME GALLERY ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΕΧΝΙΚΗ ΑΡΘΡΑ ΝΕΑ ΒΙΒΛΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΤΕΧΝΕΣ INTERNET ΑΓΟΡΑ ΑΓΓΕΛΙΕΣ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ BACK

Μεταπολεμική Θεσσαλία και φωτογραφία

H Λάρισα λόγω της στρατηγικής της θέσης στον θεσσαλικό κάμπο κατείχε τον τίτλο του μεγάλου αστικού κέντρου για πολλά χρόνια.
Η ανάπτυξη της έγινε με γοργούς ρυθμούς, κατασκευάστηκαν έργα ύδρευσης και ηλεκτροδότησης, έργα ρυμοτομίας και φυσικά o σιδηροδρομικός σταθμός ο γνωστός ως τις μέρες μας «σταθμός Λαρίσης» που ήταν το μοναδικό μέσο μεταφοράς που ένωνε την Αθήνα με την Θεσσαλία.
Η νεοφερμένη τέχνη της φωτογραφίας έγινε αποδεκτή με θέρμη από τους απλούς στην φύση τους ανθρώπους (αγρότες κυρίως ) σε μια μεταπολεμική περίοδο, μετατρέποντας την Λάρισα σ'ένα μεγάλο φωτογραφικό κέντρο. Αρκετά εργαστήρια ξεπήδησαν δίνοντας την δυνατότητα διεξόδου σε αγρότες, ξυλουργούς , γανοτές σε μια περίοδο γενικής έλλειψης επαγγελματικού προσανατολισμού.
Η εκμάθηση της τέχνης αυτής δεν υπήρχε με μορφή κάποιας σχολής, αλλά με την μετάβαση της γνώσης και της τεχνικής από ανθρώπους που είδη είχαν δουλέψει σε κάποιο εργαστήριο της Αθήνας ή του εξωτερικού.
Ένας από τους φωτογράφους που έγινε περισσότερο γνωστός από τον κινηματογράφο είναι ο Κώστας Γκουσγκούνης. Η ιστορία του Γκουσγκούνη ειναι λίγο ως πολύ γνωστή, έμαθε για την φωτογραφία από τον Μίμη Γκουσγκούνη (που ο ίδιος μαθήτευσε δίπλα στον Βαλσάμη) και αποφάσισε να έρθει στην Αθήνα για να ανοίξει φωτογραφείο. Από την φωτογραφία όμως έκανε ένα πέρασμα στον κινηματογράφο συμμετέχοντας με μικρούς ρόλους, όμως η εξέλιξη του ήταν αναπάντεχη μιας και κατάφερε να γίνει ο μοναδικός Έλληνας πορνοστάρ με soft αλλα και hardcore ταινίες στο ενεργητικό του. Ο Γκουσγκούνης έγραψε ιστορία στον ροζ κινηματογράφο και οι συμμετοχές του με τις περίφημες ατάκες του δεν έχουν σταματήσει να ειναι επίκαιρες, αναμφίβολα είναι μια από τις πιο cult περσόνες της Ελλάδας και πρόσφατα τιμήθηκε για την προσφορά του στην 7 τέχνη!
Όσοι έχουν ζήσει την εποχή αυτή στην ευρύτερη περιοχή της Θεσσαλίας σίγουρα θα ξέρουν ονόματα φωτογράφων που μεσουρανούσαν και ασκούσαν την τέχνη αυτή για βιοπορισμό ,συνοπτικά αναφέρονται μερικά: Δαφνόπουλος, Φελουζάκης , Κωνσταντίνου, Χειλιώτης, Χρηστοφορίδης, Τλούπας, Βαλσάμης.

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ - ΦΕΛΟΥΖΑΚΗΣ
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ - ΧΡΙΣΤΟΦΟΡΙΔΗΣ
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ - ΦΕΛΟΥΖΑΚΗΣ

 

Με τον Βαλσάμη και τον Τλούπα να έχουν τα σκήπτρα στα φωτογραφικά εργαστήρια στην Λάρισα.
Όλοι αυτοί οι άνθρωποι φωτογράφιζαν τα καθημερινά και μη γεγονότα, πήγαιναν στης γειτονίες και απαθανάτιζαν τα τεκταινόμενα από ένα απλό γλέντι μέχρι και ένα γάμο μία βάπτιση μία κηδεία ή μια άδεια ενός στρατευμένου και φυσικά οι κλασσικές εβδομαδιαίες στουντιακές, καθώς και ταυτότητας φωτογραφίες οι οποίες δεν έλειπαν.
Την ευρύτερη περιοχή της Θεσσαλίας την εξυπηρετούσαν φωτογράφοι που είχαν το εργαστήριο τους κοντά στην Λάρισα με λίγες εξαιρέσεις. Εκείνη την εποχή οι ζωγράφοι και οι φωτογράφοι ήταν άνθρωποι πιο εκκεντρικοί θα μπορούσε να πει κανείς πιθανόν λόγω της διαφορετικότητας του επαγγέλματος της πνευματικότητας τους αλλά και πολλές φορές του παρουσιαστικού τους ( μούσια ή ακούρευτα μαλλιά ) κάτι που τους εκανε πιο αναγνωρίσιμους έστω και άθελά τους. Πολλές Ελληνικές ταινίες της εποχής σχολιάζουν εύστοχα αν και γραφικά αυτό το γεγονός.Η δυσκολίες της εποχής αλλά και η φτώχεια δεν άφηναν περιθώρια για ενασχόληση με την φωτογραφία ως χόμπι ή ως τέχνη με την έννοια που γνωρίζουμε σήμερα.
Ακόμα και στην Αθήνα ή την Θεσσαλονίκη το να ασχοληθεί πέρα από βιοπορισμό με την φωτογραφία ήταν κάπως δύσκολο, παρόλα αυτά υπήρξαν άνθρωποι που αγάπησαν την φωτογραφία με ένα μοναδικό τρόπο . Ένας από αυτούς είναι ο μεγάλος
Τάκης Τλούπας που ξεκινώντας ως ξυλουργός - ξυλόγλυπτης άλλαξε την ζωή του και ασχολήθηκε με την φωτογραφία κάτι που μπορεί να μην τον έκανε άμεσα γνωστό αλλά σίγουρα το έργο του είναι από τα σημαντικότερα στην ιστορία της ελληνικής φωτογραφίας. Τηρουμένων των αναλογιών και περνώντας ως δεδομένο το θεματικό υλικό που είχε ο παρθένος φωτογραφικά θεσσαλικός κάμπος ο Τλούπας έκανε ένα κοινωνικού τύπου φωτορεπορτάζ καταγράφοντας όλη την ζωή των ανθρώπων που ζούσαν εκεί. Για περίπου τέσσερις δεκαετίες ο Τλούπας φωτογράφιζε τα πάντα
τοπία, επαγγέλματα, φύση, ανθρώπους να παλεύουν για την επιβίωση όλα αυτά για το μεράκι του και την αγάπη του για αυτόν τον τόπο. Χωρίς καμία βοήθεια από κανένα και έχοντας την συντήρηση του φωτογραφείου με όλες τις υποχρεώσεις που αυτό είχε ,τυπώματα, φωτογραφίσεις, ρετούς από την καθιερωμένη πελατεία του, κατάφερε να καταγράψει την φύση και τον άνθρωπο σε ένα εξαιρετικό αρχείο που αποτελεί ντοκουμέντο.
Φίλος και συμπορευτής των Μπαλάφα και Μελετζή, είδαν μέσα από τον φακό τους μια άλλη προοπτική των πραγμάτων από αυτή που μέχρι τότε αποτελούσε στερεότυπο.
Ο Τλούπας πέρα από την καταγραφή ενδιαφέρεται όχι για την ωραιοποίηση άλλα το αντίθετο μάλλον έχοντας σκληρές εικόνες από μια σκληρή εποχή και ένα απέραντο κάμπο.
Πρόσφατα κυκλοφόρησε ένα φωτογραφικό λεύκωμα αρκετά μεγάλο σε όγκο που αναφέρεται στον Τλουπα και την δουλειά του με τίτλο: η Ελλάδα του Τλούπα

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ ΤΑΚΗΣ ΤΛΟΥΠΑΣ


Ενα καλοτυπωμένο λεύκωμα από τις εκδόσεις καπον και το Μουσείο Μπενάκη ωδή στον καλλιτέχνη, με 500 περίπου εικόνες και κείμενα. Χωρίς προσπάθεια μείωσης της άξιας του έχοντας υπόψιν ότι πρόκειται για αναδρομική έκδοση το λεύκωμα έχει ένα βασικό μειονέκτημα: απαγορευτική Τιμή ,που αγγίζει τα 90 ευρώ!! Το κοινό ακόμα και το πιο ειδικευμένο προτιμάει πιο φθηνά βιβλία εν γένει ,ιδιαίτερα οταν ενα βιβλίο όπως του Κappa με 572 σελίδες και 937 εικόνες δεν ξεπερνάει τα 60 ευρώ!
Κλείνοντας την παρένθεση ,μπορούμε να πούμε τουλάχιστον πως υπάρχει ακόμα ένα λεύκωμα που αναφέρεται στην δουλειά του Τλούπα , πέρα από την αρκετά παλιά έκδοση (1981) με τίτλο "Από την Γη των ανθρώπων",έστω μ αυτην την μορφή και σχεδόν δυο χρόνια μετά τον θάνατο του .
Από την αρχή του Ιουνίου αλλά και μέχρι τον Οκτώβριο το Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης φιλοξενεί έργα ενός άλλου Θεσσαλού φωτογράφου του εξίσου σημαντικού Δημήτρη Λέτσιου. Λαρισινός που στην μεταπολεμική περίοδο κατέγραψε με το ίδιο πάθος τον θεσσαλικό κάμπο τον Βόλο αλλά και τις Σποράδες.
Κατάφερε να εχει ενα τεράστιο αρχείο από αρνητικά που αποτελούν λαογραφικό θησαυρό!Έχει τιμηθεί με αρκετά βραβεία και η δουλεία του έχει παρουσιαστεί σε αρκετές εκθέσεις ,ιδρυτής της Ε.Φ.Ε Βόλου είναι ίσως ο τέταρτος (ο Νταρτανιάν) από τους τρεις σωματοφύλακες (Τλούπας, Μπαλάφας και Μελετζής) της μεσοπολεμικής αλλά και της μεταπολεμικής φωτογραφίας. Όσοι βρεθείτε στην συμπρωτεύουσα από 4/5 ως 2/10 /2005 σπέυσατε!

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ - ΦΕΛΟΥΖΑΚΗΣ
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ  ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ- ΤΛΟΥΠΑΣ


Με την πάροδο τον χρόνων και την εξέλιξη της φωτογραφίας αλλά και της Ελλάδας σε σύγχρονο Ευρωπαϊκό κράτος παρατηρούμε πως σε κάθε δήμο και κάθε γειτονιά τα φωτογραφεία και οι φωτογραφικές λέσχες ή ομάδες έχουν πληθύνει ασφυκτικά.
Φυσικό ήταν και η Λάρισα και ο Βόλος αλλά και όλες οι γύρο περιοχές να έχουν έντονη πολιτιστική ανάπτυξη. Αυτήν την στιγμή η Λάρισα είναι γεμάτη φωτογραφεία και αέναους συνεχιστές της τέχνης των παλιών "μαστόρων".Μια μικρή αναφορά σε 2 φορείς είναι αναγκαία προς γνώσιν και παραδειγματισμό στην Φωτογραφική λέσχη Λάρισας που από το 1996 κάνει ότι μπορεί για την διάδοση της φωτογραφίας, με εκθέσεις αλλά και διαγωνισμούς και στον Σύνδεσμο τεχνών και Γραμμάτων Θεσσαλίας για το έργο του στα πολιτισμικά δρώμενα.

Πηγές και φωτογραφικό υλικό Θεοφάνης Θεοφανόπουλος - Ζήσης Λογοθέτης

Ιούλιος 2005 © Φάνης Λογοθέτης

FOTOART - ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ © 2001-2007 FOTOART ALL RIGHTS RESERVED